Després del seu pas per Girona, la tercera edició del MOT va començar ahir a Olot. El festival de literatura que uneix Girona i Olot va arrencar a la sala La Carbonera amb la presència de l’alcalde d’Olot, Josep Maria Corominas; Francesc Ten, director dels Serveis Territorials a Girona del Departament de Cultura, i la comissària del MOT, Margarida Casacuberta. En el transcurs de l’obertura institucional, Josep Maria Corominas va declarar: “Ens plau molt organitzar un festival com el MOT. Volem ciutats amb un alt valor cultural”.
Les encarregades d’obrir la primera jornada del festival a Olot van ser Cristina Masanés i Eva Vàzquez, que sota el títol “Escriure muses” van parlar sobre l’escriptura de la vida de Germaine Gargallo i el que representa escriure sobre la figura de la musa: “El títol de la conversa ‘Escriure muses’ ens va fer qüestionar les muses. La paraula musa és molt interessant, podria ser el tema d’un altre MOT”, inicià Eva Vàzquez. “M’agrada partir de les dades, dels arxius; si no tinc dades sobre la seva vida, puc tirar de context”, va explicar Cristina Masanés per respondre la pregunta de Vàzquez sobre si amb Germaine Gargallo hauria funcionat una biografia a l’ús. Comparant el personatge de Gargallo amb el de Lídia de Cadaqués, la protagonista d’un altre dels assaigs de Masanés, aquesta va concloure: “La figura de la nimfòmana no té veu, només té cos. Tot al contrari que la Lídia de Cadaqués”.
La segona i última conversa d’ahir, a càrrec del novel·lista i catedràtic de literatura llatinoamericana Juan Antonio Masoliver Ródenas, i l’escriptor de Costa Rica Carlos Fonseca s’enfocava en les vides obsessives. “Sense obsessions no hi ha literatura!” exclamava Masoliver Ródenas en començar la conversa. “Per seguir la rutina d’escriure un llibre, s’ha de ser obsessiu”, hi afegia Carlos Fonseca. L’obsessió de Juan Antonio Masoliver Ródenas és la d’inventar un lloc, “Tot escriptor obsessiu el primer que ha de fer és trencar amb els llocs comuns”. I continuava: “No hem de mitificar el passat ni tampoc els nostres pares”. Seguint amb el tema de l’obsessió, Carlos Fonseca es preguntava: “Com un escriptor comunica una obsessió quan la mateixa obsessió és tan íntima?”. Tots dos escriptors es van preguntar sobre la relació entre autobiografia i ficció. Per Masoliver Ródenas: “Com més ficció hi ha en un llibre, millor funciona”, mentre que per Carlos Fonseca: “L’escriptor sempre deixa alguna cosa d’ell mateix en el llibre”. “El diàleg entre l’obsessiu i la compressió l’hem de tenir present. No podem oblidar al lector”, concloïa Carlos Fonseca, explicant que en el seu primer llibre en ocasions va oblidar el lector.
La jornada inaugural del MOT a Olot va acabar amb l’obra de teatre Ventura, de Cristina Clemente, amb Meritxell Yanes i David Planas, que també es podrà veure avui, a les 21.30 h, a Can Trincheria. Encara queden entrades a la venda a www.olotcultura.cat.
Avui, segon dia del MOT, Festival de Literatura Girona_Olot, amb tres converses: Alicia Giménez Bartlett i Martí Domínguez; Juan José Millás i Monika Zgustová, i David Foenkinos i Perico Pastor.