La cinquena edició del MOT, Festival de Literatura Girona-Olot, que enguany ha tingut com a fil conductor la “Literatura encarnada”, ha conclòs revalidant la seva bona acceptació entre el públic: més de 3.000 persones han assistit a la quinzena de converses organitzades del 15 al 17 de març a Girona, i del 22 al 24 de març, a Olot .
Segons l’organització, part de l’èxit del MOT 2018 radica en la temàtica diversa del seu eix vertebrador. Les més de quinze converses del festival han mostrat el compromís individual o col·lectiu dels seus autors amb temes com la corrupció, la cultura africana i les llengües reprimides, la barbàrie nazi, els refugiats, el periodisme de guerra, l’estat dels drets i llibertats a l’Europa actual, el conflicte basc, el descobriment de l’orientació sexual, el crim violent, la crueltat entre infants o la cultura digital. “La del 2018 ha estat una edició molt heterogènia on la programació ha permès atreure tot tipus de públic”, ha afegit el comissari del festival d’enguany, Josep Ramoneda.
De fet, l’organització del festival ha percebut enguany una assistència més alta de públic jove tant a Girona com a Olot. Asseguren que temes candents d’actualitat com la cultura digital, l’estat de l’Europa actual o la descoberta de l’orientació sexual són temes que han diversificat el públic del festival i ha portat públic de totes les edats.
Una altra clau de l’èxit del festival està en les parelles literàries que han conformat el programa de converses d’aquesta edició i que han combinat autors de renom cèlebres amb d’altres menys coneguts pel públic. “Més que mai, el MOT 2018 ha volgut contribuir a la descoberta d’aquests autors internacionals mot bons però encara poc populars entre el públic català”, ha declarat l’organització.
De fet, algunes de les converses programades van tenir especial poder de convocatòria i van assolir la plena ocupació, com és el cas a Girona del diàleg protagonitzat per Erri De Luca i David Fernàndez, i a Olot la del binomi Bel Olid-Luisgé Martin. En aquests casos, l’Auditori de la Biblioteca Carles Rahola (Girona) i la sala El Torín (Olot), que ha acollit per primer cop les activitats del festival i ha tingut una molt bona valoració entre els assistents, van superar la capacitat prevista.
Com en edicions precedents, el ver-MOT ratifica el seu paper rellevant dins el programa del festival que ha aconseguit una excel·lent acollida entre el públic en les dues ciutats seu del festival. A Girona, s’ha continuant apostant per la descentralització als diferents barris de la ciutat i en aquesta edició, s’ha celebrat als jardins de Fora Muralla.
El comissari s’ha mostrat molt satisfet de la participació al MOT i del desenvolupament del festival, malgrat alguns canvis en el programa causats per l’actualitat política catalana, la meteorologia i l’absència d’un dels autors programats, Mircea Cartarescu. “És la primera vegada que hi ha una baixa al MOT en cinc anys i que els fets polítics ens modifiquen una mica l’agenda. No seria una edició ‘encarnada’ ni un festival compromès si no hagués estat així”, ha comentat el comissari. A més, a falta de comptabilitzar les butlletes de valoració d’Olot, el festival a Girona ha estat valorat pels seus assistents amb un 8,9 sobre 10.
En total, s’han programat enguany una quinzena de diàlegs literaris a dos o tres veus, que han reunit a Olot i Girona més de 40 autors d’arreu, entre els quals Philippe Sands, Pep Coll, Luis Sepúveda, Belén Gopegui, Luisgé Martín, Llucia Ramis o Bel Olid. Segons l’organització, la proximitat i la complicitat que procura un festival de petit format com el MOT també contribueix a garantir l’ocupació.
La programació del +MOT, complementària al festival pròpiament dit, també ha refermat la seva bona acollida entre la població local, que ha participat de la trentena d’activitats (concerts, exposicions, rutes literàries, recitals…) entorn el món de la lectura que s’han programat a Olot i Girona.