El MOT s’acomiada de Girona amb ‘true crimes’, terror urbà i (in)justícia italiana

La setmana de Girona ha tancat amb tres converses potents: el ver-MOT ‘La realitat supera la ficció?’, amb Núria Cadenes, Fàtima Llambrich, Marc Pastor i Mayka Navarro; “Terror urbà i perifèric”, amb Andreu Martín, Youssef El Maimouni i Inés Mcpherson; i, “La injustícia de la justícia” amb Massimo Carlotto i Xavier Graset.

El dia ha començat amb el ver-MOT i el debat sobre si la realitat supera a la ficció. Segons paraules de Marc Pastor ‘A la ficció necessites que tot tingui una coherència, però a la realitat no té per què haver-hi una explicació’. Núria Cadenes en acord amb Pastor ha explicat que ‘La ficció ha de tenir versemblança, però la vida no en té’. Com a contrapunt, Fàtima Llambrich ha afegit ‘No penso que la ficció superi la realitat, la fa més gran, però no la supera. Però, i la subtilesa de la maldat? Això només ho té la realitat. Fixar-te amb el detall, amb allò que sembla el que no és, em fascina’.

El terror urbà ha estat el protagonista de la primera conversa del dissabte a la tarda. Andreu Martín ha definit que un tipus de terror urbà podria ser la por a la delinqüència, a aquell món que ens és desconegut, però que en la ficció ens fascina. ‘Llegim novel·les on el més interessant és allò que no voldríem que ens passés a nosaltres. Si vivim el conflicte a través de la ficció ho podem viure amb més tranquil·litat’ apuntava Martín. Per Youssef El Maimouni l’origen de les pors a les ciutats prové de la ignorància i el desconeixement cap a altres cultures que no siguin la pròpia i, explicava al públic del MOT, ‘Els meus personatges mai podran accedir en determinats espais perquè sempre trobaran la barrera de l’altre que el discrimina’.

L’última de les converses ha girat al voltant de la justícia i la societat italiana i de com ha augmentat la corrupció en aquest país. Massimo Carlotto ha posat en relleu com el sector literari ha perdut força d’influència en la societat italiana. Comenta que la cultura cada vegada és més elitista i més distanciada de la societat, però que afortunadament, la literatura noir, tan aclamada pel públic italià, és dels pocs espais que queden per denunciar els casos de corrupció i altres injustícies socials. Carlotto ha exposat un fenomen nou que actualment està en auge a Italià on ‘persones de ‘bé’ utilitzen el crim per delinquir només una o dues vegades en la seva vida. Ja no tenim criminalitat i societat. Ara tenim una societat cada vegada més corrupta i una justícia incapaç d’administrar-ho’.

D’aquesta manera, el MOT posa el punt i final a la setmana gironina i continuarà dijous de la setmana que ve a la ciutat d’Olot.