Últim dia del MOT 2019, últim dia de descoberta de les diferents veus literàries repartides arreu de la Mediterrània. Biel Mesquida, Josep M. Fonalleras, Burhan Sömnez, Pepa Roma, Jordi Esteva i Quim Curbet han estat convidats d’aquest darrer capítol del Festival MOT d’aquest any.
Al migdia, a la plaça Manuel Vázquez Montalbán, Mercè Sibina ha moderat un ver-MOT dedicat a la fascinació de viatjar per la Mediterrània. La periodista gironina ha conversat amb Pepa Roma, Jordi Esteva i Quim Curbet. “Per viatjar s’ha de ser curiós”, apuntava Curbet. Ell sempre es mou acompanyat de la seva càmera fotogràfica que li serveix de “bloc de notes”. Jordi Esteva ha mostrat les seves discrepàncies amb aquest sentiment Mediterrani que uneix els territoris de les quatre ribes d’aquest mar: “S’ha abusat molt de la unitat de la Mediterrània. La Mediterrània mai ha estat unida, només ho ha estat a l’època dels romans”. Per Pepa Roma, “el que més ens diferencia als del nord als del sud de la Mediterrània és la cultura democràtica, molt més present al nord que al sud”. Tot i així Roma apunta: “Caldria veure com haguessin avançat els països del sud si no haguessin patit el colonialisme i el post-colonialisme. Des d’Europa sempre s’han utilitzat instruments dictatorials per mantenir aquests països subjectes”.
A la tarda, ja a l’auditori de la Biblioteca Carles Rahola, Biel Mesquida i Josep M. Fonalleras van conversar amb Marina Espasa sobre l’ofici d’escriure. L’autor mallorquí té clar que des de fa segles totes les històries ja s’han explicat i el que diferencia una obra d’una altra és el com s’explica. “Jo escric amb voluntat de fer una petita música que faci que el lector trobi el món d’una altra manera”. Mesquida es mostra “en contra de la literatura d’usar i llençar”: “Estic en contra de la literatura cleenex, la literatura tampax. L’escriptor ha de lluitar perquè les pàgines es constitueixin en un petit element que pugui lluitar contra el pas del temps”. L’escriptor gironí Josep Maria Fonalleras reivindica la literatura que posa en valor les petites coses de la vida: “Hi ha un tipus d’escriptors que són ‘enginyers’, munten estructures i tenen la capacitat de lligar-ho tot perquè s’aguanti. Altres som orfebres, intentem fixar-nos en un detall i donar-li la màxima amplitud”.
El viatge literari per la Mediterrània ha acabat amb l’escriptor turc Burhan Sömnez dialogant amb Manuel Forcano, comissari d’aquesta edició del festival. Sömnez ha reivindicat la imaginació com a taula de salvació en molts moments de la vida i ha confessat la influència que han tingut sobre ell aquelles històries que li explicava la seva mare de petit. Exiliat al Regne Unit des de fa anys, parla sobre els drets i llibertats que hi ha en la Turquia actual: “Hi ha una broma a Turquia: «Si vols ser un bon escriptor has d’haver passat per la presó». La realitat és que a Turquia quasi tots els bons escriptors han estat a la presó”.