El Festival de Literatura MOT fa sis anys que treballa per fomentar la lectura entre públics cada cop més diversos i nombrosos. El 2019 aquest afany arriba també als adolescents gràcies al nou MOT Jove, una iniciativa que aplegarà més d’un centenar de nois de tercer i quart d’ESO a la sala El Torín d’Olot el divendres 29 de març, en el curs del MOT 2019.
El MOT Jove consistirà en aquesta primera edició en una conversa inicial, a imatge de les que formen el nucli central del MOT, seguida d’uns tallers d’experimentació lligats a la literatura i la creació en diferents àmbits. Per a la conversa inicial, que es desenvoluparà sobre el mateix escenari del MOT, s’ha convidat l’autora juvenil Laia Aguilar i la prescriptora literària i booktuber Mixa (Anna Pardos). Després d’aquest sessió inicial, els joves es dividiran en grups petits per participar en la desena de tallers que s’han programat al voltant de la creació, la lectura, la il·lustració o la prescripció literària en diferents ubicacions d’Olot. La intenció és la de transmetre el gust per la literatura des de múltiples propostes de caire experimental i lúdic. Els joves podran escollir entre un taller de mini relats eròtics, un de booktubers, un de poesia i xocolata, un d’il·lustració, un de vídeo poesia, un de descripció d’imatges i un de corrandes, entre altres. La jornada matinal tindrà lloc divendres 29 de març, en ple MOT i a la mateixa seu que hores més tard visitaran autors consagrats de la literatura contemporània.
Conscients que els joves busquen una altra aproximació a la literatura diferent de la del públic adult, el MOT s’ha aliat per a aquesta nova iniciativa amb uns experts en la franja d’edat 12-18, el Servei Educatiu de la Garrotxa. Els centres de secundària de la Garrotxa que portaran fins a 115 alumnes a aquesta jornada matinal són Montsacopa, Garrotxa i Cor de Maria, d’Olot, i l’IE Salvador Vilarrasa, de Besalú.
El MOT Jove té per objectiu ampliar el públic lector i atraure els joves a la programació cultural relacionada amb la literatura, fugint de l’obligatorietat que es pot atribuir a les hores lectives. Per això, se’ls ofereix una conversa inicial en un to més distès i interactiu que les xerrades del MOT convencionals, i se’ls dona la possibilitat de triar entre la desena de tallers oferts a fi que la matinal de literatura s’ajusti als seus interessos i els acosti a noves maneres d’abordar la literatura.