MOT INS Olot

Durant la sessió descobrirem el rap com una forma contemporània de literatura, propera, directa i viva. Escoltarem fragments breus, compartirem impressions i entendrem el viatge com a metàfora: d’on venim, què hem deixat enrere, què ens ha transformat i cap on volem anar. A partir de preguntes clau, treballarem l’escriptura creativa de manera senzilla i accessible, jugant amb paraules, imatges i estructures bàsiques de vers. No cal saber rap ni escriure “bé”: només tenir ganes d’explorar i expressar. La veu prendrà protagonisme a través de dinàmiques d’improvisació guiada sobre bases instrumentals. Un espai segur per perdre la por, provar, equivocar-se i descobrir el rap com un viatge col·lectiu, on cada veu suma i té sentit. Tancarem el taller compartint el que ha passat pel camí: reflexions, sensacions i paraules que connecten la literatura amb la vida, entesa com un espai d’exploració personal i expressió lliure.
Aquest taller és per a qui vulgui: dir el que sent
trobar la seva veu
entendre la literatura des d’un lloc viu i proper
experimentar el rap com una eina creativa, expressiva i transformadora
No és un destí, és un camí. I comença amb una paraula.

 

Viatgem amb Peter Sís és un laboratori de lectura que ens permet endinsar-nos en la vida i l’obra d’aquest autor capdavanter dels àlbums il·lustrats. A partir de la lectura dels seus àlbums (auto)biogràfics, identifiquem moments i experiències vitals, així com aspectes generals i interessos personals rellevants per conèixer millor els seus viatges interiors i exteriors. Nascut a Txecoslovàquia l’any 1949, Peter Sís va emigrar al principi de la seva carrera als Estats Units per poder viure una vida més lliure. La possibilitat d’anar on un vulgui —tant des del pensament com cap a llocs físics— és un tret fonamental per a un infant que va créixer sota el teló d’acer i la dictadura comunista. Aquest aspecte és expressat posteriorment per l’adult a través de les seves il·lustracions plenes de vida i de la temàtica del viatge i la diferència cultural present en molts dels seus àlbums. Els laboratoris de lectura són espais vivencials on explorem diferents llibres i els connectem entre si. Ens fem preguntes sobre la vida de Sís, juguem amb un trencaclosques i reflexionem sobre què podem descobrir d’un autor a partir de la seva producció literària.

Mitjançant obres populars, novel·les, sèries i cine reflexionarem sobres les diferents formes de viatjar, de conèixer món i de sortir de les nostres zones de confort.
Però, tothom gaudeix del dret de viatjar? Viatjar és un dret o un luxe? Segons l’article 13 de la carta universal dels Drets Humans tota persona té dret a circular lliurement i a triar la seva residència dins les fronteres de cada Estat. 2. Tota persona té dret a sortir de qualsevol país, i a retornar-hi.

En aquest taller, els alumnes transformaran una experiència personal de viatge (personal o inventada en una coberta de llibre a partir dels criteris del disseny editorial. A través d’un procés creatiu guiat, aprendran a traduir una vivència en una metàfora visual, prenent decisions com ho faria un/a dissenyador/a gràfic. L’objectiu serà convertir fets, emocions i atmosferes en una imatge tot explorant com aquesta pot acompanyar i ampliar el significat de les paraules.

Fent servir els llenguatges de programació creativa, que permeten obtenir resultats visuals i interactius de forma senzilla, jugarem a modificar petits poemes visuals i interactius per crear els nostres propis. Ajustarem paràmetres, afegirem elements i en modificarem d’existents. Fent viatjar lletres, paraules i formes geomètriques de colors per la pantalla, projectarem un viatge interactiu, reactiu al so o al cursor, amplificant micropoemes creats per les participants del taller. No cal cap coneixement de programació ni d’informàtica per formar part del taller, i també serà interessant per aquelles persones que ja han escrit codi alguna vegada. Aquest minitaller és una porta a descobrir l’Art Generatiu i la Programació Creativa.

Entrarem en el mapa en blanc i emprendrem una expedició col·lectiva pels exòtics territoris del vers. L’escriptura serà la nostra brúixola feta de joc i mots. La primera parada, un text col·lectiu. I seguint l’itinerari, arribarem al següent destí: un indret on explorar la sonoritat i on el vent de la paraula dita, ens portarà a una altra dimensió expressiva (l’oralitat). Quan l’aventura acabi, tornarem al punt de partida, però nosaltres ja no serem com abans. Dins nostre s’hi escoltarà el ressò del viatge, l’eco d’un nou univers fet de versos diversos.

Dibuixar el canvi, explicar el camí Tots i totes fem viatges, encara que no sempre ens movem de lloc. Hi ha viatges físics, però també viatges interiors, emocionals, imaginaris o de transformació. Aquest taller proposa acostar-nos al viatge com a metàfora literària i vital, utilitzant el dibuix expressiu com a eina per explicar allò que canvia entre el moment de marxar i el moment de tornar. A través del llenguatge visual, els i les participants exploraran el concepte de viatge no com un desplaçament, si no com una experiència que transforma. El dibuix esdevé una forma de relat: una manera d’explicar sense paraules d’on venim, què ens passa pel camí i com tornem.

Inspirant-nos en “Me’n vaig, viatge en literatura” , proposem un taller d’escriptura creativa col·lectiva, en el qual sempre tindrem un company de viatge a prop. En aquest taller, concebem l’escriptura com un viatge juganer amb els companys, més enllà de
nosaltres. Un viatge replet de nervis i preguntes que disparen i que ens fan escriure molt i molt de pressa. I quan hem tornat del viatge dins del full en blanc, llegim en veu alta per a uns quants, perquè els viatges s’expliquen. Apel·larem a una pregunta sinestèsica introductòria (que si voleu la podeu formular quan presenteu el taller): què us imagineu d’un viatge blau? Què us imagineu, d’un viatge groc? Què us imagineu, d’un viatge negre? I d’un viatge de blanc a blau? Amb aquesta primera pregunta, que ens evoca la vivència sensorial i emotiva del viatge, però també la seva dimensió més subjectiva, més íntima, farem un primer exercici d’escalfament conjunt. En acabat, entrarem al segon, que es farà per parelles: Escriure: com serà el viatge intern d’algú que deixa de ser humà i es transforma en… (no ho anunciarem ara). Com és aquesta metamorfosi? Com és créixer? Com és expandir-se? Com és minvar i, potser, arrugar-se?I més preguntes, si és que calen (i segons les edats): Quines sensacions se’n desprenen?
Què canvia en la mirada cap a un mateix? I cap a l’altre? Què canvia en la forma de pensar? I en la llengua?

Partint de la física del viatge, posarem el cos en translació per l’espai. Tot el taller es realitzarà en moviment per l’entorn d’Olot, buscant travessar una diversitat d’espais naturals i urbans. A través del desplaçament com a base, descobrirem diferents maneres d’interpretar i interactuar amb l’espai públic. En les primeres passes, parlarem sobre l’art de caminar, la deriva, el situacionisme i llegirem algun fragment breu de lectures relacionades. També parlarem del concepte del détournement per activar una mirada crítica sobre l’espai públic (inclòs el món virtual). En una segona part, proposarem petites intervencions en l’espai. A través de les quals descobrirem diferents tècniques i mètodes de teatre de carrer, aptes per a tothom i que busquen reinventar l’espai, activar imaginaris i crear noves situacions fora de la quotidianitat. De tornada parlarem del poder d’aquestes accions i ho relacionarem amb la cultura d’internet actual, plantejant-nos similituds, diferències i punts a favor i en contra de cadascuna.

Les històries ens mouen. Escoltar històries ha format part de la nostra manera d’habitar el món des que es va encendre la primera foguera i es van asseure persones al seu voltant. Però qui s’imagina aquestes històries? Qui les explica? Qui les escriu, les converteix en imatges, i les posa en moviment? Viatjar sense moure’s. Escenes en trànsit és un taller d’introducció al guió i a la dramatúrgia a partir de l’escriptura col·lectiva de diverses escenes breus. A través d’algunes dinàmiques i exercicis inicials, treballarem la idea del viatge com a dispositiu narratiu i dramàtic: no només com a desplaçament físic, sinó com a situació de conflicte, canvi i presa de decisions. Després, i a partir del material creatiu generat, escriurem les nostres pròpies escenes en petits grups. Aquestes escenes es posaran finalment en comú mitjançant lectures dramatitzades, amb l’objectiu d’observar com els textos passen del paper a l’acció. El taller vol acostar-nos al fet literari des d’una pràctica dramatúrgica propera als llenguatges que avui es produeixen i es consumeixen més habitualment (sèries, audiovisuals, contingut digital), mostrant que darrere de qualsevol relat hi ha sempre una escriptura.